קידום אתרים אורגני בגוגל (SEO) היא הפרקטיקה של שיפור כמות ואיכות התנועה לאתר באמצעות תוצאות החיפוש של גוגל. זה כרוך באופטימיזציה של דפי אינטרנט, תוכן ומבנה האתר הכולל כדי להפוך אותו לאטרקטיבי יותר עבור משתמשי האינטרנט. קידום אתרים חיוני להגברת הנוכחות באינטרנט, למשיכת טראפיק ממוקדת ובסופו של דבר להגביר המרות ומכירות.
הבנת SEO והטמעתו ביעילות יכולה להשפיע באופן משמעותי על הצלחת האתר שלך. במדריך המקיף הזה, נחקור את ההיבטים המרכזיים של SEO ונספק טיפים מעשיים כיצד לעשות זאת היטב בעצמכם. שימו לב שיש לעשות זאת באחריות מכיוון שכמו שהתוצאות עשויות להיות חיוביות ולקדם את האתר הן יכולות גם לעשות בדיוק את ההיפך.
1. הבנת היסודות של קידום אתרים אורגני בגוגל
1.1 מהו קידום אתרים אורגני?
קידום אתרים אורגני SEO הוא תהליך של אופטימיזציה של האתר שלך לדירוג גבוה יותר בדפי תוצאות מנועי החיפוש כאשר בישראל המוביל הוא גוגל. המטרה העיקרית של SEO היא להגביר את הנראות של האתר שלך כאשר משתמשים מחפשים מילות מפתח או ביטויים רלוונטיים. נראות גבוהה יותר מובילה ליותר תנועה, מה שיכול להביא ליותר לידים, מכירות והכנסות עבורך.
1.2 כיצד פועלים מנועי חיפוש
מנועי חיפוש משתמשים באלגוריתמים מורכבים כדי לסרוק, להוסיף לאינדקס ולדרג אתרים. סריקה היא התהליך שבו מנועי חיפוש שולחים בוטים כדי לגלות תוכן חדש ומעודכן באינטרנט. יצירת אינדקס כוללת אחסון וארגון של תוכן זה כך שניתן לאחזר אותו במהירות במהלך שאילתת חיפוש. הדירוג קובע את הסדר שבו יופיעו דפי אינטרנט בתוצאות החיפוש.
מנועי חיפוש לוקחים בחשבון מאות גורמים בעת דירוג דפי אינטרנט, כולל:
- רלוונטיות התוכן לשאילתת החיפוש
- איכות ורעננות התוכן
- חווית משתמש ושימושיות באתר
- קישורים נכנסים וסמכות האתר (נקרא Authority )
- ידידותיות לנייד ומהירות דף
2. קידום אתרים אורגני in-site
קידום אתרים אורגני In-site (בתוך הדפי אינטרנט עצמם) כוללים אופטימיזציה של דפי אינטרנט בודדים כדי לדרג גבוה יותר ולהרוויח תנועה רלוונטית יותר. יש להתאים אלמנטים כמו תוכן, קוד מקור HTML והמבנה הכללי של האתר.
2.1 מחקר מילות מפתח – הכלי הבסיסי ביותר בקידום אתרים אורגני
מחקר מילות מפתח הוא הבסיס לקידום אתרים in-site. זה כרוך בזיהוי המילים והביטויים שבהם משתמשים לקוחות פוטנציאליים כדי לחפש מוצרים, שירותים או מידע הקשור לעסק שלך. מחקר אפקטיבי של מילות מפתח יכול לעזור לך להבין מה הקהל שלך מחפש וכיצד לענות על הצרכים שלו.
בכלי לחיפוש מילות מפתח של גוגל ניתן למצוא רעיונות למילות חיפוש הקשורים לביטוי ראשוני שרושמים כולל נפח החיפוש החודשי הממוצע שלהם. מכיוון שזה כלי של גוגל זה כמובן המידע הכי אמין וזה גם הכי נגיש מכיוון שזה כלי חינמי לחלוטין. שימו לב שמסומן בתמונה באדום אפשרות לבחירת המיקום הגאוגרפי, כך ניתן להתמקד באיזורים קטנים יותר מאשר מדינה שלמה וכך לקבל מידע נקודתי יותר.
שלבים למחקר מילות מפתח:
- סיעור מוחות של מילות מפתח פוטנציאליות: חשבו מה הקהל שלכם עשוי לחפש.
- השתמשו בכלי מחקר מילות מפתח: כלים כמו Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs כל אלו יכולים לעזור לך למצוא מילות מפתח רלוונטיות.
- ניתוח תחרות: בדקו את מילות המפתח שהמתחרים מכוונים אליהם.
- תעדוף מילות מפתח: התמקדו במילות מפתח עם איזון טוב בין נפח חיפוש ותחרות – ניסיון להתחרות על מילים שהתחרות עליהן קשה מידי יתיש ולא יאפשר להגיע לתוצאה הרצויה.
2.2 אופטימיזציה של תגיות כותרת ומטא תיאורים
תגי כותרת (Site Headlines) ותיאורי מטא (meta tags) הם קריטיים הן עבור SEO והן עבור חווית המשתמש. הם מספקים סיכום קצר של תוכן הדף ומופיעים בתוצאות החיפוש.
- תגי כותרת: שמור אותם מתחת ל-60 תווים, כלול את מילת המפתח היעד והפוך אותם למשכנעים לעודד קליקים.
- תיאורי מטא: כתוב תיאורי מטא תמציתיים ותיאוריים (150-160 תווים) הכוללים את מילת המפתח של היעד וקריאה לפעולה.
2.3 יצירת תוכן באיכות גבוהה
תוכן הוא הלב של קידום אתרים. תוכן איכותי, רלוונטי ומרתק יכול למשוך ולשמור מבקרים, לעודד שיתוף חברתי ולהרוויח קישורים נכנסים.
טיפים ליצירת תוכן מעולה:
- יש להבין את הקהל יעד: צרו תוכן שמתייחס לצרכים ולתחומי העניין של קהל היעד.
- השתמשו במילות מפתח באופן טבעי: שלבו מילות מפתח בצורה חלקה בתוכן.
- ספקו ערך: הציעו תובנות, פתרונות ומידע ייחודיים שהקוראים לא יכולים למצוא במקומות אחרים.
- שמרו על עניין: השתמשו בשילוב של טקסט, תמונות, סרטונים ואינפוגרפיקה כדי לשמור על התוכן מעניין.
- עדכנו באופן קבוע: יש לשמור על התוכן רענן ומעודכן.
2.4 אופטימיזציה של כותרות וכותרות משנה
כותרות (H1, H2, H3 וכו') עוזרות לארגן תוכן ומקלות על הקוראים ועל מנועי החיפוש להבין את המבנה. השתמשו בכותרות כדי לפצל את הטקסט ולכלול מילות מפתח רלוונטיות.
- H1: השתמשו רק בתג H1 אחד לכל דף, בדרך כלל עבור הכותרת הראשית.
- H2 ו-H3: השתמשו בהם עבור כותרות משנה לארגון קטעים ותתי קטעים.
2.5 שיפור מבנה כתובת האתר
מבנה כתובת URL נקי ותיאורי יכול לשפר את חווית המשתמש וקידום אתרים. כתובות האתרים צריכות להיות:
- קצרים ותיאוריים: הימנעו ממחרוזות ארוכות של מספרים או תווים אקראיים.
- מכילות את מילות המפתח: יש לכלול מילות מפתח רלוונטיות (בעברית אם זה לקהל ישראלי).
3. SEO טכני
קידום אתרים טכני כרוך באופטימיזציה של ההיבטים הטכניים של האתר שלך כדי לשפר את הביצועים, יכולת הסריקה והאינדוקס שלו.
3.1 ידידותיות לנייד (mobile friendly) עיקרון חשוב ובסיסי מאוד בקידום אתרים אורגני
עם השימוש ההולך וגובר במכשירים ניידים, אתר אינטרנט ידידותי לניידים הוא חיוני. גוגל משתמשת באינדקס לנייד, כלומר היא משתמשת בעיקר בגרסה הניידת של התוכן לצורך הוספה ודירוג.
- השתמשו בעיצוב רספונסיבי: ודאו שהאתר מתאים לגדלים שונים של המסך.
- בצעו אופטימיזציה למהירות: צמצמו את זמני הטעינה במכשירים ניידים.
- פשטו את הניווט: הקלו על המשתמשים למצוא את מה שהם מחפשים.
3.2 אופטימיזציה של מהירות עמוד
מהירות הדף היא גורם קריטי הן עבור חווית המשתמש והן עבור SEO. דפים בטעינה איטית יכולים להוביל לשיעורי יציאה גבוהים יותר של נטישה ולדירוג נמוך יותר.
- דחיסה וקידוד תמונות: השתמשו בכלים כדי להקטין את גדלי קבצי התמונה מבלי לפגוע באיכות.
- צמצמו בקשות HTTP: צמצמו את מספר האלמנטים בדף כדי להפחית את זמני הטעינה.
- השתמשו במטמון (cache) של דפדפן: אחסנו קבצים סטטיים באופן מקומי בדפדפן של המשתמש כדי לשפר את זמני הטעינה עבור מבקרים חוזרים.
- בצעו אופטימיזציה של קוד: הקטנת CSS, JavaScript ו-HTML.
- דחו הורדה וביצוע של קטעי קוד שאין בהם צורך מיידי עם טעינת הדף.
*עבור שתי הנקודות האחרונות: ידידודתיות לנייד ואופטימיזציה של מהירות אתר ניתן לבחון את שתיהן באתר ייעודי של גוגל. לאחר הזנה של כתובת האתר שלכם תקבלו דו"ח מידע מפורט ושימושי במיוחד. אתם מוזמנים אחרי קריאת המאמר לבדוק את מהירות האתר שלכם.
3.3 אתר מאובטח (HTTPS)
אתר אינטרנט מאובטח חיוני לקידום אתרים ולאמון המשתמש. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) מצפין נתונים המוחלפים בין הדפדפן של המשתמש לאתר האינטרנט שלך, ומספק חיבור מאובטח.
- השיגו תעודת SSL והתקינו אותה באתר.
- הפנו HTTP ל-HTTPS: ודאו שכל התעבורה מנותבת לגרסה המאובטחת של האתר.
3.4 XML Sitemap
מפת אתר XML עוזרת למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר שלך ולמצוא את כל הדפים לאינדקס.
- צרו מפת אתר XML: השתמשו בכלים או תוספים כדי ליצור מפת אתר כמו Yoast לדוגמא.
- שלחו למנועי חיפוש את מפת האתר ל-Google Search Console (תוסף Yoast עושה זאת אוטומטית).
4. קידום אתרים אורגני בגוגל off-site
קידום אתרים אורגני בגוגל off-site כולל פעילויות מחוץ לאתר ומשפיעות על הדירוג שלך במנועי החיפוש. זה כולל בעיקר בניית קישורים נכנסים מאתרים אחרים.
4.1 בניית פרופיל קישורים – כוח המחץ של קידום אתרים אורגני
בניית פרופיל קישורים זה בעצם לקבל קישורים נכנסים מאתרים אחרים לאתר המקודם. קישורים נכנסים באיכות גבוהה מאתרים סמכותיים יכולים להגביר משמעותית את הדירוג שלך. לדוגמא אם אתר חדשות חזק ופופלארי יכניס לאתר שלו קישור לאתר שאותו רוצים לקדם זה יזניק את האתר. אז איך עושים את זה?
- צרו תוכן בעל ערך: סביר יותר שתוכן באיכות גבוהה ירוויח קישורים נכנסים.
- כתיבת בלוג אורחים: כתבו מאמרים לאתרים אחרים ותוסיפו קישור חזרה לאתר שלכם.
- הסברה: צרו קשר עם בלוגרים, עיתונאים ומשפיענים כדי לשתף את התוכן שלך.
- מדיה חברתית: קדמו את התוכן במדיה החברתית כדי להגביר את הנראות ולמשוך קישורים נכנסים.
- אתרי אינדקס: חפשו אינקס אתרים אתרים כמו זאפ, איזי וכדומה והוסיפו שם לינק לאתר תחת פרופיל עסקי מתאים.
4.2 שיווק במדיה חברתית עוזר למאמצי הקידום אתרים
מדיה חברתית יכולה להגביר את מאמצי קידום האתרים האורגני על ידי הגברת תנועה והגברת המעורבות.
- שתפו את התוכן ברשתות השונות: פרסמו באופן קבוע את התוכן האיכותי שלכם בפלטפורמות מדיה חברתית.
- צרו קשר עם עוקבים: השיבו לתגובות וצרו אינטראקציה עם הקהל יעד דרך הרשתות.
5. קידום אתרים מקומי (local seo)
קידום אתרים מקומי חיוני לעסקים הפועלים באזורים גיאוגרפיים ספציפיים. זה עוזר לך למשוך לקוחות מקומיים שמחפשים את המוצרים או השירותים שלך – מדובר על קידום באמצעות google my business (GMB).
5.1 Google לעסק שלי
יצירה ואופטימיזציה של פרופיל 'Google לעסק שלי' (GMB) יכולים לשפר את נראות החיפוש המקומי שלך.
- הירשמו תחת שם העסק שלכם ומלאו את הפרטים הרלוונטיים כולל כתובת ומספר טלפון.
- בצעו אופטימיזציה של הפרופיל: הוסיפו תיאור מפורט, שעות פעילות, מידע ליצירת קשר ותמונות באיכות גבוהה.
- עודדו כתיבת ביקורות: בקשו מלקוחות מרוצים להשאיר ביקורות חיוביות בפרופיל GMB של העסק.
לכניסה לאתר
6. מדידה וניתוח של ביצועי SEO
כדי להבטיח שמאמצי ה-SEO יהיו יעילים, חיוני למדוד ולנתח את הביצועים באופן עקבי.
6.1 Google Analytics
גוגל אנליטיקס הוא כלי רב עוצמה למעקב אחר תנועת האתר מכל צינורות השיווק ובחינה של התנהגות המשתמשים בתוך האתר.
- הגדירו יעדים ועקבו אחר יעדים ספציפיים כגון הגשת טפסים, רכישות או הורדות ( וכל המרה שהוגדרה).
- מעקב אחר מקורות תנועה: הבינו מאיפה התנועה לאתר מגיעה (חיפוש אורגני, מדיה חברתית, הפניות).
- נתחו את התנהגות המשתמש: למדו כיצד משתמשים מקיימים אינטראקציה עם האתר: כולל צפיות בדפים, שיעורי יציאה מדף כניסה וזמני פעילות באתר.
6.2 Google Search Console
Google Search Console מספק תובנות לגבי ביצועי האתר שלך בתוצאות החיפוש.
- עקבו אחר שאילתות חיפוש: זהו אילו מילות מפתח מובילות תנועה לאתר שלך.
- בדקו את סטטוס ההוספה לאינדקס: ודאו שכל הדפים מתווספים לאינדקס על ידי Google.
- זיהוי בעיות: יש לתקן בעיות טכניות המשפיעות על ביצועי האתר שלך והתגלו במערכת.
6.3 כלי SEO – קידום אתרים אורגני בגוגל
ישנם כלים לקידום אתרים אורגני שונים זמינים שיכולים לעזור לנתח ולשפר את ה SEO של האתר.
- SEMrush: כלי SEO מקיף למחקר מילות מפתח, ביקורת אתרים וניתוח מתחרים.
- Ahrefs: נהדר עבור ניתוח קישורים נכנסים ומחקר תחרותי.
7. שיטות עבודה מומלצות לקידום אתרים אורגני בגוגל
כדי להצטיין בקידום אתרים, חיוני לעקוב אחר שיטות עבודה מומלצות ולהישאר מעודכן במגמות ובעדכוני האלגוריתמים האחרונים.
7.1 יש להתמקד בחוויית משתמש
מנועי חיפוש נותנים עדיפות לחוויית משתמש, ולכן חיוני ליצור אתר קל לניווט, מהיר וידידותי לנייד.
- שפרו את הניווט באתר: ודאו שמשתמשים יכולים למצוא בקלות את מה שהם מחפשים.
- שפרו את הקריאות: השתמשו בגופנים ברורים, מספיק שטח לבן, ועיצוב נקי.
- צמצמו חלונות קופצים: צמצמו למינימום חלונות קופצים חודרניים שיכולים לתסכל משתמשים.
7.2 הישארו מעודכנים עם שינויים באלגוריתמים
אלגוריתמים של מנועי החיפוש מתפתחים כל הזמן. הישארות מעודכנת לגבי השינויים האחרונים יכולה לעזור להתאים את האסטרטגיות ולשמור על הדירוג.
7.3 שיטות קידום אתיות בלבד
הימנעו מטכניקות SEO של "כובע שחור" שעלולות להוביל לעונשים ולפגוע במוניטין של האתר. המנעו מהפעולות הבאות:
- אל תקנו קישורים: התמקדו בהשגת קישורים נכנסים אורגניים באמצעות תוכן איכותי.
- הימנעו מלדחוס מילות מפתח: השתמשו במילות מפתח באופן טבעי ובהקשר הנכון.
- אל תשתמשו בטקסט מוסתר: ודאו שכל הטקסט גלוי למשתמשים ולמנועי החיפוש.
סיכום
קידום אתרים אורגני הוא דיסציפלינה רבת פנים ומתפתחת הדורשת גישה אסטרטגית ומאמץ מתמשך. על ידי הבנת היסודות של קידום אתרים, אופטימיזציה של האלמנטים בדף והטכניים שלך, בניית קישורים נכנסים באיכות גבוהה והישארות מעודכנת לגבי המגמות האחרונות, תוכל לשפר את הנראות של האתר שלך ולהניע תנועה אורגנית (וחינמית!) לאתר שלך.
יישום SEO בעצמכם עשוי להיראות מרתיע בהתחלה, אבל עם מסירות וכלים נכונים, תוכלו להגיע לתוצאות משמעותיות. זכרו להתמקד במתן ערך לקהל, הקפדה על שיטות עבודה מומלצות ומדידת הביצועים כדי לחדד את האסטרטגיות ללא הרף. עם הזמן וההתמדה, המאמצים משתלמים מאוד ויובילו לתנועה מוגברת, מעורבות והצלחה לאתר שלך.
לקריאה נוספת יש מאמרים רבים בנושא קידום אתרים אורגני בגוגל: