מודל העסקה לעסק בתקופה המודרנית

מאות אנשים כבר התחברו לקבוצות הוואטספ של תן-בוסט

מודל העסקה לעסק בתקופה המודרנית

מאז עידן הקורונה כל מבנה התעסוקה השתנה ועוד ימשיך להשתנות. העסקה ישירה במשרה מלאה היא עדיין התבנית הנפוצה ביותר. יחד עם זאת, ככל שהזמנים חולפים מודל העסקה זה הולך ופוחת. ומפנה את מקומו ליצורי כלאיים שונים. עבודה היברידית \ מיקור חוץ \ עבודה מרחוק – כל אלה נוכחות בעולם התעסוקה יותר ויותר. הרצון של עובדים להתפתחות אישית ושמירה על איזון בין חיי עבודה לחיי משפחה משפיעים עד מאוד. במאמר זה נציג את כל האפשרויות ומה שכדאי לדעת על כל אחת ואחת מהן.

עבודה בהעסקה ישירה

העסקה ישירה היא אותה העסקה מוכרת של יחסי עובד – מעביד. העסקה זו לא צפויה להעלם מהעולם בקרוב. אבל היא כן תפנה מעט מקום למודלים שונים של העסקה. יחד עם זאת, מודל זה השתנה במהותו. מעסיקים רבים טוענים שקשה יותר למצוא עובדים לויאליים שישארו לאורך זמן. העובדים מחפשים יותר את הפיתוח האישי שלהם ולא את הקביעות שרצו בעבר. הנה כמה טיפים למעסיק בהעסקה ישירה:

  1. שיווק ומכירות הן המחלקות הראשונות שנהוג להוציא למיקור חוץ. כלומר, לעבודה בשירות קבלני כזה או אחר. לעומת זאת, מחלקת כוח אדם חשוב מאוד לשמור אותה in-house. מחלקות כוח האדם היו רלוונטיות מאוד בתקופה הקורונה כאשר היה צורך לדאוג לעובדים ולשוחח איתם ועל הצרכים שלהם באופן יומיומי. למחלקת כוח האדם יש חשיבות לא רק בגיוס אלא גם בשימור כוח האדם. כאמור, העובדים בתקופתנו נוטים להישאר במערכת מעט זמן וזה אתגר גדול של המערכת. מכאן, החשיבות הגדולה של מחלקת כוח-אדם.
  2. חשוב מאוד להכניס טכנולוגיה ואוטומציה בכל אספקט אפשרי. לדוגמא, שעון נוכחות לעסק יכול לחסוך זמן רב של עבודה מיותרת לחשבי השכר. ו CRM איכותי יכול לעשות המון סדר למחלקת המכירות והשיווק ובהנהלה הישירה. כאשר מדובר על עסק גדול מומלץ מאוד להכניס מערכת ERP יחד עם מומחה לתפעולה (מערכת כמו פריוריטי, SAP וכדומה..)

עבודה היברידית

מדובר על העסקה ישירה עם מעט יותר חופש פעולה לעובד. ישנם שתי דרכים פופולאריות לעבודה היברדית. הראשונה היא הגדרה של יום או יומיים בשבוע כעבודה מהבית. בד"כ המעסיק מצפה מהעובד לעבוד מהבית בימים אלה מה שמקנה לעובד שיפור בתנאי ההעסקה. חיסכון של זמן בנסיעות (ובפקקי תנועה), איסוף של הילד מהגן, ארוחת צהריים עם המשפחה. כל אלו ועוד מהווים שיפור מסוים בתנאים עבור העובד. הבעיה במודל זה היא שעובדים נוהגים לעבוד הרבה פחות. לכן, דרך פופולארית אחרת וטובה יותר בעיני היא עבודה היברדית לפי פרויקט. במקום בחירה של יום או יומיים רנדומליים – יש פרויקט וזמן סביר לסיומו. במודל זה העובד בוחר אם לעבוד מהבית או מהמשרד, ואם לעבוד ביום בימי החול או דווקא להשלים עבודה בימי שבתון. לצד הגמישות הגדולה שמקבל העובד, המעסיק מקבל את השליטה לידיו. "יש לך פרויקט X וצריך לסיים אותו עד מועד Y". בצורה זו העובד ניתן למדידה ובדיקה שהוא עומד בסטנדרט כמו חבריו לעבודה.

מיקור חוץ

עבודה במיקור חוץ נקראת גם עבודה קבלנית. מדובר על הוצאת פונקציה מתפקדת מהחברה כמו לדוגמא מחלקת השיווק. ולהעביר אותה לגורם אחר (לדוגמא את מחלקת השיווק ניתן להעביר לסוכנות שיווק חיצונית). כך מתאפשר לעסק גמישות רבה יותר כי לא מדובר על ההעסקה ישירה. אפשר לעבור מחברה לחברה בקלות. בנוסף, בד"כ מקבלים פונקציה מקצועית יותר ובעלת מומחיות גבוהה יותר. ניתן לעשות השוואה בין תוצאות וביצועים של חברה אחת לאחרת. מחלקה נוספת שהיום יותר ויותר עסקים מוציאים אל מחוץ לארגון היא מחלקת המכירות. גם עסקים קטנים וגם עסקים גדולים מעוניינים שיעשו עבורם את המכירות. זה מייצר לבעל עסק או לארגון גדול לעסוק בתחום המומחיות שלו.

עבודה מרחוק

עבודה מרחוק יכולה להיות כשכיר ויכולה להיות כפרילנסר. מדובר על עבודה שלא צריך להגיע בכלל למשרד. ברוב המקרים כשמדברים על עבודה מרחוק תהיה זו עבודה מחו"ל. זה יכול לייצר כוח עבודה איכותי וזול יותר. לדוגמא אפשר לשכור שירות של מתכנת ישראלי שגר בתאילנד. כך מקבלים איכות גבוהה של מתכנת ישראלי מוכשר במחיר נמוך יותר. המעבר למדינה שבה המטבע חלש יותר מהשקל הישראלי נפוצה מאוד היום. המון ישראליים מוכשרים עובדים למדינות כאלה במטרה לעבוד מרחוק. כך נוצר מצב win-win בין מעביד לעובד.

לסיכום, עולם התעסוקה עובר שינויים רבים וצפוי עוד להשתנות בעתיד. מנהל צריך לחשוב היום בצורה יצירתית יותר איך לפתח את הארגון שלו מבחינת כוח אדם. איך להתאים מודל העסקה נכון עבור כל עובד.

מאמר זה נכתב באהבה ❤️ על ידי תן-בוסט, שיווק דיגיטלי לעסקים

דילוג לתוכן