רפלקציה על העסק

אוהבים להיות מעודכנים?
מאות אנשים כבר התחברו לקבוצות הוואטספ של תן-בוסט..

רפלקציה על העסק

המשמעות של רפלקציה היא חשיבה לאחור וניסיון להבין, לנתח ולקבל תובנות. לפעמים אנחנו רצים קדימה בקצב כל כך מהיר שלא מספיקים להסתכל לאחור ולתקן שגיאות. זה נכון גם למי שמצליח מאוד וגם למי שנכשל כשלונות בזה אחר זה.

רפלקציה זו הדרך הטובה ביותר ללמוד ולהתפתח ובמאמר זה ארשום כיצד נכון לעשות רפלקציה על העסק. זה מתאים במיוחד לעסקים קטנים.

Six Thinking Hats

קחו דף ונייר ועבדו בשיטת 6 הכובעים שהולכת כך:

בכל פעם אתם חובשים כובע בצבע אחר (מטאפורית כמובן). כל צבע של כובע שאתם חובשים מייצג קו חשיבה אחר שתצטרכו לנקוט בו, ובכל שלב יש לרשום על הדף את מה שעלה לראשכם.

כובע לבןהכובע הלבן

הצגת עובדות יבשות.
יש לרשום מידע יבש, מספרי. כמו כמה העסק מכר, כמה לידים היו החודש, כמה סגירות ביצענו, מה שורת הרווח החודש. האם זו עליה או ירידה, וכדומה. רשמו את כל הנתונים היבשים שנוגעים לעסק.

כובע אדוםהכובע האדום

רק רגשות חיוביים או שליליים.
יש לרשום את כל הרגשות שעולות בך מצפיה בנתונים וגם באופן כללי מניהול העסק השוטף. האם זו הנאה ? האם חשת תסכול ? התרגזות ? עצבנות ? עצבות ? שמחה? אושר? ציפייה? חשוב לעשות זאת ללא ניסיון להצדיק את הרגשות, להסביר אותן או לשפוט אלא רק "לשים אותן על השולחן".

כובע שחורהכובע השחור

הוציאו את כל הפסימיות.
חשבו בצורה ביקורתית מאוד ונסו לענות על שאלות קשות. האם זה הכי טוב שיכולתי לעשות? האם צריך להמשיך כך? האם אני עושה משהו לא בסדר? חשוב מאוד לא לערב פה רגשות אלא רק דברים שהם אמיתיים ומנומקים.

כובע צהובהכובע הצהוב

הוציאו את כל החיוביות.
חשבו על כל הדברים החיוביים, נקודות האור שקרו. גם אם נראה שלא קרה שום דבר חיובי, תמיד אפשר להוציא ממשהו שלילי נקודת אור אחת. חשוב שהיא תהיה מנומקת ולא ממקום רגשי או ממקום של "חלום ורוד".

הכובע הירוקהכובע הירוק

חישבו באופן יצירתי.
רשמו פתרונות, רעיונות, דרכים לשיפור, חישבו על הזדמנויות שיש עכשיו או שאולי יהיו בעתיד.

כובע כחולהכובע הכחול

הכובע המסכם – והפרקטי.
קחו מרקר ותתחילו לעשות סדר בכל מה שרשמתם. רשמו על הדף שורות סיכום. תובנות. תצטיידו בכל מה שעליכם לזכור מכל התהליך הזה ויעזור לכם בשוטף.

היתרון של השיטה

היתרון של שיטת 6 הכובעים הוא שעושים הפרדה מלאכותית בין קוי המחשבה. בשונה מהמציאות היומיומית שבה כל המחשבות האלו מתחברות ומשתקללות יחד. ברגע שעושים הפרדה בין קוי החשיבה האלה אז אפשר למצוא תובנות חדשות ודברים שלא הבנו עד כה או שהבנו אותם רק בערך. ביומיום עושים המון דברים במקביל וכך עולות הרבה מחשבות שאנחנו נוטים לשכוח מהן. או לא לתת לכל אחת מהן את מלוא הקשב. בשיטה זו לא רק שנותנים את הקשב המלא למחשבות אלה גם מפרידים אותן כך שלא יתערבבו זו בזו. עצם ההפרדה מחדדת מאוד כל מחשבה ויוצרת כיווני חשיבה חדשים.

מאמר זה נכתב באהבה על ידי תן-בוסט ❤️ שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים

UNLEASH

YOUR DIGITAL SUPERHERO

הצטרפו עכשיו לקבוצת הוואטספ השקטה של תן-בוסט

טיפים ורעיונות בשיווק

חדשנות

פיתוח יכולות שיווק עסק

דילוג לתוכן