במאמר זה אנחנו נסקור את כל מה שבעל עסק צריך לדעת ביצירת לוגו ומיתוג לעסק. בעלי עסקים רבים פשוט לא מבינים את ההבדל וחושבים שלוגו זה ה-מיתוג כאשר לוגו הוא רק חלק ממיתוג. אנחנו מזמינים אותכם לצלול פנימה בשביל להבין קצת יותר מה הרעיון מאחורי לוגו ומיתוג מה ההבדל בינהם, נתחיל בדברים הבסיסיים ביותר.
למה צריך לוגו ומה חשיבותו
לוגו הוא סמל שתפקידו בראש ובראשונה כמה מפתיע זה להיות הסמל של העסק. בלוגו צריך להכניס אלמנטים סמליים שחלקם ברורים ישר מההסתכלות הראשונה כמו שם העסק, או אלמנט גרפי שאי אפשר שלא להבין אותו פשוטו כמשמעו כמו חיטה בלוגו של מאפייה או כלבלב בלוגו של וטרינר. במקרים רבים ישנם אלמנטים שמעבירים מסרים תת-הכרתיים שלעיתים נקלטים אצל הצופה ולעיתים לא. לפני יצירת הלוגו חשוב מאוד לעבור תהליך של איפיון שיווקי. שאלות כמו מה המסר השיווקי העיקרי, מי קהל היעד, מה הבידול של העסק הן 3 שאלות עיקריות שתצטרכו לענות עליהן.
סמל הזה יכול להכיל אלמנט מאוייר ו/או טקסטואלי. לעיתים ישולב בלוגו טאג ליין (Tag line) שזה משפט שיווקי שמחדד את המסר. הנה מספר דוגמאות ללוגואים מוכרים עם טאג-ליינים מוכרים:
- remax – עם הצלחה לא מתווכחים.
- מקדונלדס – im lovin' it.
- בנק הפועלים – להיות ראשון זה מחייב.
מזה מיתוג עסקי
מיתוג עסקי זה השפה הגרפית ובתוכה מכלול של אלמנטים רבים ובניהם גם הלוגו. זה לא סתם נקרא שפה, היא באמת מעבירה מסרים תוך כדי הסתכלות בה. כל חברה גדולה שנכנסים לדף האינטרנט שלה או לפרופיל ברשת חברתית שהיא פעילה בו מיד מבינים מה היא רוצה לומר. "אני חדשנית" \ "אני קלאסית" \ "אני טבעונית" \ "אני טעימה" \ "אני רצינית" \ "אני שטותניקית"… כל אלה ועוד הרבה הם מסרים שמגיעים אלינו עוד הרבה לפני שקראנו בעברית מילה אחת בדף. אז איך עושים את זה? המיתוג מורכב מאלמנטים חזותיים כמו פונטים, צבעים, צורות, תמונות, איורים, פריסה (layout). וגם ברמת הקופירייטינג עם מסרים תואמים לאלו שהאלמנטים החזותיים מעבירים. לכל עסק יש מוצרי פרסום פיזיים ודיגיטליים שצריך למתג: ביגוד, פלאיירים, מעמדי מגנט, טפטים על הקיר, רכב עבודה, אתר אינטרנט, פרופילים ברשתות החברתיות, קמפיינים דיגטליים ועוד המון!
המיתוג של מקדונלדס לדוגמא חוזר על עצמו בכל פוסט, בכל מדיה, בכל סניף בעולם. אותם צבעי צהוב – אדום (לאחרונה הוסיפו גם ירוק בשביל להדגיש מסר בריאותי), אותם פונטים, אותו לוגו קשתות בצורת m ובצבע צהוב, אותו קופירייטינג שמדבר רבות על קלוריות ואחד המסרים שלהם הוא "מקום 1 בבריאות". אותם ספות, אותם שולחנות, אותם כיסאות, אותם חולצות של העובדים. המיתוג הוא חוצה מדינות ויבשות – בכל מקום זה אותו הדבר. וזה מה שיוצר ביטחון מאוד גדול במותג.
אז מה ההבדל בין לוגו ומיתוג
המונחים "לוגו" ו"מיתוג" משמשים לעתים קרובות אצל מי שלא מבין לאותו הדבר אבל בפועל הם מתייחסים להיבטים שונים של זהות העסק ולאסטרטגיית השיווק שלו. אז הנה פירוט של ההבדלים אחד מול השני:
לוגו
- הגדרה: לוגו הוא סימן גרפי, סמל או סמל המשמשים לזיהוי חברה, מוצר או שירות.
- רכיבים: זה יכול לכלול טקסט, סמליל או שילוב של שניהם.
- מטרה: המטרה העיקרית של לוגו היא ליצור ייצוג ויזואלי לזיהוי של החברה או המוצר. זה משמש כמזהה מהיר עבור הקהל.
מיתוג
- הגדרה: מיתוג הוא תהליך של יצירת זהות מובחנת עבור חברה, מוצר או שירות. זה מקיף את האסטרטגיה הכוללת לבניית תפיסה במוחם של הצרכנים.
- רכיבים: המיתוג כולל את הלוגו, אך הוא כורך בתוכו גם ערכים, מסרים שיווקיים, קול פנימי, סגנון עיצובי וחוויית לקוח כוללת.
- מטרה: המטרה העיקרית של המיתוג היא לעצב איך חברה או מוצר נתפסים על ידי הקהל שלה. ובעיני בעיקר לבנות אמון וליצור ביטחון ללקוח.
הבדלי מפתח בין לוגו למיתוג
- היקף העבודה:
- לוגו: אלמנט ויזואלי יחיד.
- מיתוג: אסטרטגיה מקיפה הכוללת את הלוגו יחד עם אלמנטים נוספים כמו מסרים, חווית לקוח וזהות ויזואלית.
- פונקציונליות:
- לוגו: פועל כסמל ויזואלי לזיהוי מהיר.
- מיתוג: מפתח את התפיסה והמוניטין הכוללים של החברה או המוצר.
- אלמנטים:
- לוגו: כולל בדרך כלל אלמנטים עיצוביים כגון צבע, טיפוגרפיה ותמונות.
- מיתוג: כולל את הלוגו בתוספת ערכי מותג, טון דיבור, שירות לקוחות וכל נקודת מגע שיש לצרכן עם המותג.
- השפעה:
- לוגו: בעל תפקיד ספציפי בזיהוי המותג.
- מיתוג: משפיע על הקשר הרגשי והפסיכולוגי של הלקוח לחברה או למוצר.
הבנת ההבחנה בין לוגו למיתוג חיונית לפיתוח אסטרטגיית שיווק מגובשת ויעילה. לוגו מעוצב תורם למיתוג מוצלח, אך מאמצי המיתוג הרחבים הם אלה שבונים ומקיימים את זהות החברה והמוניטין שלה. המיתוג מחדד את המסרים בצורה טובה יותר מאשר רק לוגו, וזה בעיקר יוצר ביטחון ללקוח. ככל שתמתגו בצורה יותר מהודקת כך הקהל שלכם ירגיש שהוא יכול לסמוך עליכם יותר.
תן בוסט שיווק דיגיטלי לעסקים
מה הלוגו הנכון עבור העסק שלך
שאלת השאלות, בשביל שתדעו מה הלוגו הנכון כדאי שתלכו למעצב גרפי שהוא מומחה למיתוג, ויודע לתת פתרון מיתוגי לכל מסר שיווקי.
לדוגמא עבור מסר הבריאות וודאי תרצו לשלב במיתוג ירוק, טבע, עלים, ירקות, פירות, תמונות של אנשים שעושים יוגה ומדיטציה וכדומה. עבור מסר של ביטחון ויציבות תרצו להשתמש בכחול, עם צורות חדות ,עבות, מרובעות, תמונות של אנשים מעונבים, עם חליפות 3 חלקים. בשביל מסר אנרגטי וממריץ תרצו להשתמש באדום או כתום, עם צורות חדות ופונטים בטקסט נטוי.
בקיצור, כל מקרה לגופו. לכן חשוב מאוד שתצרו קשר עם מומחה לתהליך זה.
כמה זה עולה
המחיר משתנה בהתאם לרמתו של המעצב או הסטודיו, בהתאם למידת ההידוק המיתוגי, ובהתאם לאופי הסטודיו.
כשמדובר על סטודיו שמתעסק אך ורק במיתוג עסקים ועובד עם חברות גדולות סביר להניח שזה יעלה 20 אלף שח ומעלה. הסטודיו יעשה מיתוג מהודק מאוד. בד"כ זה יכלול גם עיצוב של אתר אינטרנט חדש, חזון של המקום הפיזי ועוד. אצל מעצבים שפונים לעסקים קטנים ובינוניים זה נע בקשת רחבה של בין 500 שקל ל 5000 ש"ח בערך – כמובן התמורה בהתאם.
האם כדאי לעשות לעשות לוגו בעלויות שהם נמוכות (או אפילו חינם)
אם יש לעסק שאיפות גבוהות לגדול ולהתפתח מהר ובצורה אופטימלית אז כדאי לחפש את המקור התקציבי בשביל להגשים את השאיפות העסקיות שלו. ראשית, לא כדאי לעשות רק לוגו אלא לעשות מיתוג כולל לוגו. ושנית, לא כדאי לפנות למעצבים במחירים נמוכים כי התמורה היא בהתאם. מיתוג נכון ואיכותי יגרום לגדילה מהירה של העסק ואילו מיתוג לא נכון עלול לגרום לעסק לא לצמוח באותה מהירות.
איפה מוצאים רעיונות לעיצוב לוגו
רעיונות ללוגו אפשר בהחלט למצוא בגוגל תמונות. אבל ברוב הפעמים דווקא ב pinterest תמצאו את הדברים היפים באמת להשראה. כשאנחנו עושים לוגו ללקוח אנחנו משתפים את הלקוח ב"פנינים" שמצאנו כך שנוכל לראות מה מוצא חן בעיניו. וכשמתחילים לעבוד מהנקודה הזאת הסיכוי שהלקוח יאהב את הלוגו שעשינו עבורו היא משמעותית גבוהה יותר.
מאיזה טעויות כדאי להימנע
- עשיתם לוגו ומיתוג? עכשיו אתם צריכים מעצב גרפי צמוד שמבין את הלוגו והמיתוג שלכם. מעצב שיכול להישאר בקו הזה בכל החומרים השיווקיים שלכם. תוכלו גם לבקש ממנו טמפלטים לקנבה אם אתם מחפשים לחסוך בעלויות – אך זה לא מומלץ עדיף לכם להתעסק במה שאתם עושים הכי טוב שזה לנהל עסק ולפתח אותו.
- כדאי להמנע בכל לשון של בקשה מבעל עסק שנותן רק לוגו. כלומר, לוגו ללא מיתוג או מיני מיתוג. כי מה שקורה זה שאחרי מספר חודשים רוצים לבנות אתר אינטרנט או לייצר איזה מוצר פרסומי אחר ופשוט תקועים עם לוגו שקשה מאוד לחבר אותו למיתוג – זה חייב ללכת יחד.
- דבר אחרון, אל "תתקעו על לוגו" יותר מידי זמן. אם אתם מתעכבים על עיצוב לוגו יותר משבוע – שבועיים סימן שאתם במקום לא טוב ולא החלטי. תתקדמו עם מה שיש מכיוון שיש עוד הרבה החלטות לקבל בעסק. בהמשך, דברים התחדדו ותוכלו לעשות Re-Branding (מיתוג מחדש).
מזה הנפשת לוגו?
מאז שהתחילו להעלות תוכן וידאו לרשת, הנפשת הלוגו נהיתה דבר שרואים מידי פעם. זה נפוץ בעיקר בסרטוני לימוד, קורסים אונליין, סדרות רשת שונות (אבל לא רק). הסיבה שזה נפוץ בתחומים האלה היא שרוצים פתיח שיאפשר להיראות מקצועיים יותר "ממש כמו בטלוויזיה". לוגו מונפש יכול להיות פתיחון קצר שמתאים לפתיחת סרטון רשת, או סוגר מעולה לסיום סרטון. אבל בענינו זה לא הדבר הקריטי ביותר שמומלץ להשקיע בו.
יהיו שיגידו שזה תופס את הקשב של הקהל ולכן טוב לקמפיין ראשוני, קמפיין "מודעות". אבל אנחנו דווקא חולקים על זה – כי במקרים רבים לשגר תוכן טוב החל מהשניה הראשונה של הסרטון זו בחירה נכונה יותר.
הנפשת לוגו כן יכולה לייצר מיתוג יותר מהודק וכך יותר זכיר ולחדד מסר שיווקי. אבל שוב, זה לא הדבר החיוני ביותר לעסק קטן. בכל אופן, אנחנו בתן-בוסט עושים גם לוגו מונפש ואם זה מעניין אותכם נשמח לשוחח ולשתף איתכם עוד מידע.
מזה לוגו רספונסיבי
יש לוגואים שהצורה שלהם היא ארוכה או לחלופין הם עמוסים בפרטים. בשביל להציג אותם במיקומים מסוימים לדוגמא בפינה של מסך מובייל יהיה צורך להקטין אותם. לעיתים כל כך קטן עד רמה כזו שהם כבר לא ברורים. לכן נולדה הטכניקה לעשות "לוגו רספונסיבי" – לעשות לאותו הלוגו כמה וורסיות שונות, לתצוגות שונות בגדלים שונים.
לדוגמא הלוגו של מקדונלדס יכול להיות מוצג עם השם McDonalds בצבע לבן, ומעליו הקשתות הצהובות בצורת m, כלומר לוגו מאוד מפורט. אבל במסך מובייל קטן כשהמפרסם רוצה להציג את הלוגו בפינה בגודל קטן ישימו רק את הסמל m על רקע אדום בצורה ריבועית. ואף לעיתים יוותרו על הרקע לחלוטין. כך משתמשים בוורסיות הרספונסיביות למסכים שונים, בגדלים שונים. אם אתם רוצים לוגו רספונסיבי כדאי ליידע מראש את המעצב הגרפי על כך מכיוון שזה דורש מחשבה עוד לפני הסקיצה הראשונית.
מה הטרנד הנוכחי
יש כמה טרנדים שאפשר לסקור מהשנה האחרונה:
- גרדיאנט – גרדיאנט זה מעבר צבע בצורה הדרגתית. ניתן לראות דוגמא לכך בלוגו של תן-בוסט.
הגרדיאנט נותן ללוגאים תחושה יותר "הייטקית". דוגמא נוספת לזה, ניתן למצוא גם בלוגו של חברת אמדוקס שהופך מורוד לצהוב בהדרגה. היום תופס תאוצה המולטי גרדיאנט שזה בעצם כמה צבעים שמתחברים זה לזה בצורה הדרגתית (ראו לוגו של אינסטגרם לדוגמא).
דוגמא ללוגו תן-בוסט עם גרדיאנט:
- לוגואים נקיים ופשוטים – כל מותג גדול שהיה לו לוגו שמורכב מהרבה אלמנטים עבר לאחרונה הפשטה. הכל נהיה הרבה יותר פשוט, נקי כשהדגש הוא לא להעמיס בפרטים. יחד עם זאת, חשוב מאוד לשמור על "השפיץ הייחודי" של המותג גם כשעושים לוגו נקי ופשוט.
- עזיבה של קונטיינרים – בעבר היו אוהבים להכניס לוגואים לתוך מלבן \ ריבוע או עיגול. אלו נקראים קונטיינרים כי הם מכילים למעשה את הגרעין של הלוגו. היום כל החברות הגדולות עוזבות את הקונטיינרים ומשאירות את הלוגו שלהן ללא צורה שמכילה אותו.
ירדן מתן-בוסט.