לוגו ומיתוג לעסק – המדריך המלא

אוהבים להיות מעודכנים?
מאות אנשים כבר התחברו לקבוצות הוואטספ של תן-בוסט..

לוגו ומיתוג לעסק – המדריך המלא

במאמר זה אנחנו נסקור את כל מה שבעל עסק צריך לדעת ביצירת לוגו ומיתוג. אנחנו מזמינים אותכם לצלול פנימה בשביל להבין קצת יותר את הנקודות החשובות.

למה צריך לוגו ומה חשיבותו

לוגו הוא סמל שתפקידו בראש ובראשונה להעביר מסר שיווקי וליצור בידול לעסק. לכן לפני יצירת הלוגו חשוב מאוד שתעברו תהליך של איפיון שיווקי. שאלות כמו מה המסר השיווקי העיקרי, מי קהל היעד, ומה הבידול של העסק הן 3 שאלות עיקריות שתצטרכו לענות עליהן.

הסמל הזה יכול להכיל אלמנט מאוייר ו/או טקסטואלי. לעיתים ישולב בלוגו טאג ליין (Tag line) שזה משפט שיווקי שמחדד את המסר. הנה מספר דוגמאות ללוגואים מוכרים עם טאג-ליינים מוכרים:

  • remax – עם הצלחה לא מתווכחים.
  • מקדונלדס – im lovin' it.
  • בנק הפועלים – להיות ראשון זה מחייב.

טיפ: בקשו מהמעצב הגרפי שמבצע את העבודה לעשות גרסה עם טאג ליין וגרסה בלי טאג ליין – כך תתאפשר לכם בחירה איזה לוגו לשים במופעים שונים.

מה ההבדל בין לוגו ומיתוג

מיתוג זה מכלול של אלמנטים ובניהם גם הלוגו. אפשר לדמות את זה לפאזל שיש לו מספר חלקים, ולוגו זה אחד החלקים מהם מורכב הפאזל. המיתוג הוא גם הפונטים, הצבעים, המסרים, הצורות, הקופירייטינג שחוזרים על עצמם באותם קווים מאפיינים. כמו כן, מורכב מאלמנטים רבים שיש למתג בצורה דומה: ביגוד, פלאיירים, מעמדי מגנט, טפט על הקיר, רכב עבודה, אתר אינטרנט, קמפיינים דיגטליים ועוד המון!

המיתוג של מקדונלדס לדוגמא חוזר על עצמו בכל פוסט, בכל מדיה, בכל סניף בעולם. אותם צבעי צהוב – אדום (לאחרונה הוסיפו גם ירוק בשביל להדגיש מסר בריאותי), אותם פונטים, אותו לוגו קשתות בצורת m ובצבע צהוב, אותו קופירייטינג שמדבר רבות על קלוריות ואחד המסרים שלהם הוא "מקום 1 בבריאות". אותם ספות, אותם שולחנות, אותם כיסאות, אותם חולצות של העובדים. המיתוג הוא חוצה מדינות ויבשות – בכל מקום זה אותו הדבר. וזה מה שיוצר ביטחון מאוד גדול במותג.

אז למה מיתוג זה חשוב? זה מחדד את המסרים בצורה טובה יותר מאשר רק לוגו, וזה בעיקר יוצר ביטחון ללקוח. ככל שתמתגו בצורה יותר מהודקת כך הקהל שלכם ירגיש שהוא יכול לסמוך עליכם יותר.

מה הלוגו הנכון עבור העסק שלך

שאלת השאלות, בשביל שתדעו מה הלוגו הנכון כדאי שתלכו למעצב גרפי שהוא מומחה למיתוג, ויודע לתת פתרון מיתוגי לכל מסר שיווקי.

לדוגמא עבור מסר הבריאות וודאי תרצו לשלב במיתוג ירוק, טבע, עלים, ירקות, פירות, תמונות של אנשים שעושים יוגה ומדיטציה וכדומה. עבור מסר של ביטחון ויציבות תרצו להשתמש בכחול, עם צורות חדות ,עבות, מרובעות, תמונות של אנשים מעונבים, עם חליפות 3 חלקים. בשביל מסר אנרגטי וממריץ תרצו להשתמש באדום או כתום, עם צורות חדות ופונטים בטקסט נטוי.

בקיצור, כל מקרה לגופו. לכן חשוב מאוד שתצרו קשר עם מומחה לתהליך זה.

כמה זה עולה

המחיר משתנה בהתאם לרמתו של המעצב או הסטודיו, בהתאם למידת ההידוק המיתוגי, ובהתאם לאופי הסטודיו.

כשמדובר על סטודיו שמתעסק אך ורק במיתוג עסקים סביר להניח שזה יעלה 10 אלף ומעלה. ושמלכתחילה הפנייה תהיה לעסקים גדולים. סטודיו כזה לא יעצב "רק לוגו" אלא יעשה מיתוג מהודק מאוד. בד"כ זה יכלול גם עיצוב של אתר אינטרנט חדש, חזון של המקום הפיזי ועוד.

מעצב גרפי שעושה סוגים שונים של עבודות וברמה גבוהה סביר להניח שזה יעלה בין 3 ל 5 אלף. הוא יבצע לוגו ומיתוג ויפנה לעסקים בינוניים.

כשמדובר על מעצב גרפי ברמה גבוהה שפונה לעסקים קטנים זה יעלה בין 1 אלף ל- 3 אלף. זה יכלול לוגו ומיני מיתוג.

וכשמדובר על מעצבים גרפיים מתחילים זה יעלה בין 50 שקל ל 1 אלף. וזה יכלול לעיתים רק לוגו ולעיתים לוגו ומיני מיתוג.

אז כפי שהבנתם – העלויות נעות בקשת רחבה מאוד!

האם כדאי לעשות לעשות לוגו בעלויות שהם נמוכות (או אפילו חינם)

התשובה היא חד משמעית, תתחילו לשנן: "עסק שרוצה לגדול חייב להשקיע כסף". וזה לא רק בלוגו ומיתוג, זה גם בעיצוב פוסטים עבור הרשתות החברתיות, ובאתר אינטרנט ברמה גבוהה, ובדפי נחיתה, ובשיווק דיגיטלי, וב SEO, ובמקום הפיזי ועוד הרבה. בעלי עסק שלא מוכנים להשקיע כסף ותמיד מחפשים את הזול ביותר או את החינם – לא יצליחו. מהניסיון שלנו מי שלא רוצה להשקיע כסף בפיתוח העסק שלו עומד בפני שוקת שבורה. הוא לעולם לא יצליח להתקדם ולהגשים את המטרה שלשמה הוא הקים את העסק.

לסיכום, אם יש שאיפות גבוהות לגדול ולהתפתח מהר ובצורה אופטימלית אז כדאי לחפש את המקור התקציבי בשביל להגשים את השאיפות העסקיות.

איפה מוצאים רעיונות לעיצוב לוגו

רעיונות ללוגו אפשר בהחלט למצוא בגוגל תמונות. אבל ברוב הפעמים דווקא ב pinterest תמצאו את הדברים היפים באמת להשראה. כשאנחנו עושים לוגו ללקוח אנחנו משתפים את הלקוח ב"פנינים" שמצאנו כך שנוכל לראות מה מוצא חן בעיניו. וכשמתחילים לעבוד מהנקודה הזאת הסיכוי שהלקוח יאהב את הלוגו שעשינו עבורו היא משמעותית גבוהה יותר.

מאיזה טעויות כדאי להימנע

  1. אצלנו בתן-בוסט אנחנו נותנים אחריות "לא אהבת – לא שילמת". אז הנה כבר משהו שכדאי לדעת שקיים בתחום הזה. כמו שאנחנו עושים את זה יש עוד בעלי מקצוע שמאמינים בעצמם שהם יכולים לתת ללקוח אחריות כזו. לכן, מומלץ למצוא בעל עסק שנותן כזו אחריות.
  2. כדאי להמנע בכל לשון של בקשה מבעל עסק שנותן רק לוגו. כלומר, ללא מיתוג או מיני מיתוג.
  3. עשיתם לוגו ומיתוג? עכשיו אתם צריכים מעצב גרפי צמוד שמבין את הלוגו והמיתוג שלכם. מעצב שיכול להישאר בקו הזה בכל החומרים השיווקיים שלכם. תוכלו גם לבקש ממנו טמפלטים לקנבה אם אתם מחפשים לחסוך בעלויות – אך זה לא מומלץ.
  4. דבר אחרון, אל "תתקעו על לוגו" יותר מידי זמן. אם אתם מתעכבים על עיצוב לוגו יותר משבוע – שבועיים סימן שאתם במקום לא טוב ולא החלטי. תתקדמו עם מה שיש מכיוון שיש עוד הרבה החלטות לקבל בעסק. בהמשך, דברים התחדדו ותוכלו לעשות Re-Branding (מיתוג מחדש).

מזה הנפשת לוגו?

מאז שהתחילו להעלות תוכן וידאו לרשת, הנפשת הלוגו נהיתה דבר שרואים מידי פעם. זה נפוץ בעיקר בסרטוני לימוד, קורסים אונליין, סדרות רשת שונות (אבל לא רק). הסיבה שזה נפוץ בתחומים האלה היא שרוצים פתיח שיאפשר להיראות מקצועיים יותר "ממש כמו בטלוויזיה". לוגו מונפש יכול להיות פתיחון קצר שמתאים לפתיחת סרטון רשת, או סוגר מעולה לסיום סרטון. אבל בענינו זה לא הדבר הקריטי ביותר שמומלץ להשקיע בו.

יהיו שיגידו שזה תופס את הקשב של הקהל ולכן טוב לקמפיין ראשוני, קמפיין "מודעות". אבל אנחנו דווקא חולקים על זה – כי במקרים רבים לשגר תוכן טוב החל מהשניה הראשונה של הסרטון זו בחירה נכונה יותר.

הנפשת לוגו כן יכולה לייצר מיתוג יותר מהודק וכך יותר זכיר ולחדד מסר שיווקי. אבל שוב, זה לא הדבר החיוני ביותר לעסק קטן.

בכל אופן, אנחנו בתן-בוסט עושים גם לוגו מונפש ואם זה מעניין אותכם נשמח לשוחח ולשתף איתכם עוד מידע.

מזה לוגו רספונסיבי

יש לוגואים שהצורה שלהם היא ארוכה או לחלופין הם עמוסים בפרטים. בשביל להציג אותם במיקומים מסוימים לדוגמא בפינה של מסך מובייל יהיה צורך להקטין אותם. לעיתים כל כך קטן עד רמה כזו שהם כבר לא ברורים. לכן נולדה הטכניקה לעשות "לוגו רספונסיבי" – לעשות לאותו הלוגו כמה וורסיות שונות, לתצוגות שונות בגדלים שונים.

לדוגמא הלוגו של מקדונלדס יכול להיות מוצג עם השם McDonalds בצבע לבן, ומעליו הקשתות הצהובות בצורת m, כלומר לוגו מאוד מפורט. אבל במסך מובייל קטן כשהמפרסם רוצה להציג את הלוגו בפינה בגודל קטן ישימו רק את הסמל m על רקע אדום בצורה ריבועית. ואף לעיתים יוותרו על הרקע לחלוטין. כך משתמשים בוורסיות הרספונסיביות למסכים שונים, בגדלים שונים. אם אתם רוצים לוגו רספונסיבי כדאי ליידע מראש את המעצב הגרפי על כך מכיוון שזה דורש מחשבה עוד לפני הסקיצה הראשונית.

מה הטרנד הנוכחי

יש כמה טרנדים שאפשר לסקור מהשנה האחרונה:

  1. גרדיאנט – גרדיאנט זה מעבר צבע בצורה הדרגתית. ניתן לראות דוגמא לכך בלוגו של תן-בוסט.
    הגרדיאנט נותן ללוגאים תחושה יותר "הייטקית". דוגמא נוספת לזה, ניתן למצוא גם בלוגו של חברת אמדוקס שהופך מורוד לצהוב בהדרגה. היום תופס תאוצה המולטי גרדיאנט שזה בעצם כמה צבעים שמתחברים זה לזה בצורה הדרגתית (ראו לוגו של אינסטגרם לדוגמא).
    דוגמא ללוגו תן-בוסט עם גרדיאנט: לוגו תן-בוסט
  2. לוגואים נקיים ופשוטים – כל מותג גדול שהיה לו לוגו שמורכב מהרבה אלמנטים עבר לאחרונה הפשטה. הכל נהיה הרבה יותר פשוט, נקי כשהדגש הוא לא להעמיס בפרטים. יחד עם זאת, חשוב מאוד לשמור על "השפיץ הייחודי" של המותג גם כשעושים לוגו נקי ופשוט.
  3. עזיבה של קונטיינרים – בעבר היו אוהבים להכניס לוגואים לתוך מלבן \ ריבוע או עיגול. אלו נקראים קונטיינרים כי הם מכילים למעשה את הגרעין של הלוגו. היום כל החברות הגדולות עוזבות את הקונטיינרים ומשאירות את הלוגו שלהן ללא צורה שמכילה אותו.

ניפגש במאמר הבא!
ירדן מתן-בוסט.

UNLEASH

YOUR DIGITAL SUPERHERO

הצטרפו עכשיו לקבוצת הוואטספ השקטה של תן-בוסט

טיפים ורעיונות בשיווק

חדשנות

פיתוח יכולות שיווק עסק

דילוג לתוכן