שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים הוא תחום מאתגר מכיוון שמדובר על עסקים עם תקציבים קטנים וללא קהילה מבוססת מאחוריהם. יחד עם זאת הצלחה שלהם היא כבירה מבחינתי מכיוון שהצלחה בשיווקם משנה חיים לבעלי העסקים וגורמת להם להגשים חלום. לכן, תן-בוסט שמה לה לדגל להתמקצע דווקא בתחום הזה.
1. שיווק דיגיטלי לעסק רצוי מול מצוי
כפי שאני תמיד אומר בשיווק דיגיטלי לעסקים יש כלל חשוב שאומר שעסק צריך את כל 4 האלמנטים השיווקיים הבסיסיים בשביל חשיפה טובה. אתר אינטרנט, קידום אתרים SEO, קמפיינים ממומנים, ויצירת תוכן איכותי. כל אלו יחד תורמים מאוד זה לזה ונותנים תוצאה משופרת כשהם עובדים יחד. עם זאת, בשיווק דיגיטלי לעסקים קטנים ישנם מקרים רבים שמשיקולי תקציב נתחיל רק מחלק מהדברים. לכן, יש צורך לבצע איפיון של האסטרטגיה השיווקית ולהבין מה מהאלמנטים ניתן להוציא לפועל עכשיו ומה נוציא לפועל בעתיד.
2. אחידות מיתוגית בשיווק דיגיטלי לעסקים קטנים
מיתוג העסק בצורה מקצועית הוא דבר חשוב מאוד. המיתוג מייצר ביטחון ללקוח כי הוא פוגש את הפרסומים שלך כל פעם באותה הצורה, באותה שפה גרפית, ועם אותו קול פנימי. העקביות הזאת גורמת לו לזכור את העסק שלך יותר וכך גם לפתח בו ביטחון. לכן זכרו שמיתוג זה לא רק לוגו – זה הרבה מעבר.
3. שיווק לעסקים קטנים לא חייב להיות דיגיטלי כל הזמן
לעיתים אפשר לשלב שיווק מסורתי כמו פלאיירים בדואר או חלוקת פלאיירים בנקודה אסטרטגית. אצל עסקים מקומיים כמו חנות אופניים מקומית או קליניקה שמשרתת לקוחות בעיר אחת – זה עובד! יחד עם זאת, גם את זה צריך לעשות נכון ולשלב בזה דיגיטל. בד"כ נשלב בזה ברקוד לסריקה שישלח לדף נחיתה ובו נרצה להעביר פרסום עומק מסוים כמו מבצע היכרות וכדומה.
4. שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים – קחו איש מקצוע לביצוע הקמפיין
בניית עסק זו השקעה לכל דבר. וכמו בכל השקעה לפני שמצליחים לקבל ממנה תשואה כלשהי מתחילים בהשקעה כספית נדיבה שכרוך בה גם סיכון. בואו נדבר רגע על המספרים שעסק ממוצע וסביר ישקיע כאשר הוא מפרסם בפייסבוק ואינסטגרם בלבד.
ה-CPM של הפרסום (חשיפה ל 1000 איש) תהיה לרוב בין 60 ל-90 ש"ח.
מתוך הנחשפים לפרסום בד"כ רק כ- 5% שהם 50 יכנסו לדף.
ומתוכם רק כ 5% ישאירו פרטים ויהפכו לליד פעיל כלומר בין 2 ל 3 אנשים.
כעת צריך גם לבצע את המכירה כאשר בפייסבוק ואינסטגרם לרוב אחוז הסגירה יהיה בין 10% ל20%.
אז מתוך כל זה אפשר להבין שסגירה ממוצעת לעסק פשוט תעלה בין 180 ל 270 ש"ח בערך.
כלומר בשביל לסגור עשר מכירות תצטרכו לשלם לפייסבוק בין 1800 ל 2700 ש"ח ובנוסף לזה גם עלות לקמפיינר של כ-1500 ש"ח. העלות היא גבוהה ומתווספת לעלויות כמו שכירות עסק, חומרי גלם, יש מי שמגיע עם יועץ עסקי שתקוע באמצע וכדומה.
בשורה התחתונה, חשוב לומר שאף על פי העלויות הגבוהות, על הקמפיינר המקצוען אסור לקצץ! מי שיקצץ שם יאלץ לסבול מעלויות גבוהות יותר בתשלום לפייסבוק או לחלופין לא יראה פניות. נתקלתי בעשרות לקוחות שאמרו שהם אינם הצליחו להגיע לתוצאות לבדם או שהם לקחו קמפיינר ללא ניסיון שלוקח עלויות נמוכות. לכן, תבינו את המספרים, הגיעו עם התקציבים הנכונים ותהיו מוכנים להשקעה.
5. הצעה עסקית שאי אפשר לסרב לה – יכולה להיות קרש קפיצה בשיווק דיגיטלי לעסק שלך
בשיווק של עסקים קטנים יש כמה שלבים עד שמגיעים למלוא הניצול. בשלבים הראשונים כדאי להציע הצעה שאי אפשר לסרב לה רק בשביל למלא מעט את היומן. זה הסדר של השלבים פחות או יותר:
- אין לקוחות כלל (הקמה)
העסק מוגדר, אבל אין לקוחות פעילים. מתמקדים בלהביא את הלקוח הראשון ונותנים הצעה שאי אפשר לסרב לה כמו "טיפול היכרות ב 50% הנחה". - לקוחות ראשונים (התחלה)
העסק מתחיל לקבל פניות בודדות או לקוחות מזדמנים. ממשיכים עם המבצעי היכרות ואוספים המלצות וביקורת – אלה יאפשרו בהמשך להעלות מחירים. - זרם לקוחות לא קבוע (שלב הביניים)
פניות מגיעות, אך יש תנודתיות בין עומס לשקט. בשלב הזה יהיה נכון להפסיק את המבצע היכרות איפה שידוע שיש עומסים ולהמשיך את המבצע בנקודות זמן השקטות. - זרם לקוחות קבוע (צמיחה)
- יש כמות עבודה יציבה, אך עדיין יש מקום ללקוחות נוספים. בשלב הזה נפסיק עם המבצעים, נעלה מחירים, נשפר את השירות, נפתח מוצרי/שירותי פרימיום.
- ביקוש גבוה (ביסוס)
העסק מתחיל להיות במצב שבו הלקוחות מתחרים על מקום פנוי! אפשר כבר לעשות מיתוג יוקרתי יותר, לבנות אתר חדש, לשפר את האוטומציות, להביא עוד עובדים, להעלות עוד מחירים. - יומן מלא (Fully Booked)
כל הזמנות הזמן תפוסות, ולעיתים יש רשימות המתנה. בשלב הזה נחשוב כבר על התרחבות לסניפים נוספים או דרכי עבודה אחרות.
הבנה של השלבים האלה נותן ביסוס לכך שבהתחלה צריך לתת מבצעי היכרות – זו לא בושה זה גורם לעלייה מהירה יותר ותחושה של עשייה. יחד עם זאת, חשוב וכדאי לזכור שתמיד צריך סינון כלשהו ולכן תמיד צריך שהעבודה תהיה בתשלום ובראייה של מודל עסקי ארוך טווח – על כך אדבר בחלק הבא.
6. הימנעו מבריכה שמצד אחת מתמלאת ומצד שני מתרוקנת
בשיווק דיגיטלי לעסקים קטנים אנחנו שוכחים שצריך לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות. כאמור, לגייס לקוח יעלה לעסק ממוצע מעל 400 ש"ח. אם הלקוח רוכש שירות קצר-טווח פעם אחת ונעלם לאחר מכן זה נקרא למלא את הבריכה מצד אחד ומצד לרוקן אותה. לגייס לקוחות זה דבר קשה ומתיש וחשוב מאוד לשמר לקוחות לטווח ארוך על ידי תוכניות נאמנות, כרטיסיות, מנויים וכל מודל עסקי שישאיר אותם קרובים אליכם.
תן-בוסט מומחים לעסקים קטנים. אשמח לתת ייעוץ שיווקי לעסק שלך בין אם חדש או קיים כבר תקופה.