לוגו לעסק – כל מה שצריך לדעת בנושא

אחד הדברים הראשונים שכל בעל עסק חושב עליו הוא לוגו לעסק החדש. גם אם אין עדיין שם לעסק, או תוכנית עסקית סדורה – לוגו נתפס בעיני רבים כשלב הראשון ב״הקמת המותג״. אבל מה באמת התפקיד של לוגו? האם לוגו הוא מיתוג? האם מספיק לוגו אחד? מה זה לוגו רספונסיבי? ואילו טעויות כדאי להימנע מהן? הנה כל מה שחשוב לדעת.

למה בכלל צריך לוגו?

לוגו הוא לא סתם קישוט גרפי. הוא אחד הנכסים החזותיים החזקים ביותר של כל עסק. מדובר בסימן זיהוי ויזואלי שנועד לייצר זכירות, אמינות וזהות. לוגו טוב יכול לסייע ללקוח לזהות את המותג מיד – גם בלי לקרוא את שמו. לכן, זה לא מפתיע שכל מי שפותח עסק חדש דבר ראשון חושב ומתכנן בראש את הלוגו. זה השלב הראשון שבו העסק מקבל צורה – גם אם זו רק צורה ויזואלית.

האם לוגו זה מיתוג? לא בדיוק.

זוהי אחת הטעויות הנפוצות ביותר: לחשוב שברגע שיש לוגו – העסק ממותג.

בפועל, מיתוג הוא תהליך רחב הרבה יותר, שכולל בתוכו שפה חזותית, שפה מילולית, קונספטים שיווקיים, קהלי יעד, אסטרטגיה, הבטחה ללקוח, חוויה עקבית ועוד.  לוגואים בעסקים הם רק רכיב אחד מתוך מערכת מיתוג גדולה ומפורטת – הם  אמנם חשובים, אבל לא מספקים בשביל להיחשב "מיתוג שלם".

מה זה לוגו רספונסיבי?

לוגו רספונסיבי הוא לוגו שיודע להתאים את עצמו למקומות שונים – גדלים שונים, צבעי רקע שונים, מדיה דיגיטלית לעומת מודפסת. זה אומר שבמקום קובץ אחד קשיח, הלוגו מגיע בכמה גרסאות: עם טקסט וללא טקסט, על רקעים כהים ובהירים, בגרסאות מאוזנות ואנכיות ועוד.

זה מה שמאפשר לשמור על מראה מקצועי ואחיד, גם כאשר הלוגו מופיע באינסטגרם, באתר, במיילים ובכרטיס ביקור.

האם מספיק לקבל לוגו אחד?

ממש לא. לוגו מקצועי צריך להגיע כחלק מערכת שלמה של קבצים – שמאפשרת גמישות והתאמה לכל מדיה.
במינימום, צריך לכלול:

  • גרסה צבעונית
  • גרסה שחור-לבן
  • גרסה על רקע כהה
  • גרסה על רקע בהיר
  • גרסה מקוצרת או סימן (icon)
  • קובץ וקטורי (PDF או SVG)

12 הטעויות הנפוצות שבעלי עסקים עושים בתהליך עיצוב הלוגו

1. בחירת לוגו בלי קשר לקהל היעד

בעל העסק בוחר עיצוב לפי מה שהוא "אוהב" ולא לפי מה שידבר אל הלקוחות. התוצאה – לוגו יפה שלא מתקשר.

2. חיפוש למעצבי לוגו במחירים נמוכים או רכישת טמפלטים של לוגו

לוגו הוא לא קישוט אלא נכס אסטרטגי. זול זה יעלה ביוקר – במיוחד אם צריך להחליף לוגו אחרי תקופה קצרה.

3. הנחה שלוגו זה מיתוג

כמו שהוזכר קודם – לוגו הוא התחלה, לא סוף. בלי שפה עיצובית ומסר אחיד – זה לא מיתוג.

4. בחירת לוגו מסובך מדי

פרטים קטנים, אלמנטים מורכבים או יותר מדי צבעים – ייראו רע בגדלים קטנים ויביאו לבלבול.

5. קבלת קובץ JPG בלבד

אין הרבה מה לעשות עם קובץ JPG. דרשו תמיד גם קובץ וקטורי: PDF, SVG או EPS, שיאפשר שימוש בכל גודל ובכל מדיה.

6. התעלמות מהשימושים בפועל

לוגו צריך להיראות טוב באתר, באינסטגרם, בחותמת, בחולצה, במדבקה, בפרסומת… אם הוא לא מותאם לזה – יהיו בעיות.

7. אין גרסה על רקע כהה ובהיר

מה תעשו ביום שתצטרכו לשים את הלוגו על רקע שחור? או על תמונה? דרשו גרסאות מתאימות מראש.

8. שימוש בגופנים לא חופשיים

אם המעצב השתמש בגופן בתשלום בלי רישיון – אתם עלולים להסתבך בהמשך. ודאו שיש זכויות מלאות.

9. דרישה לראות 10 סקיצות

לפעמים בעלי עסקים מבקשים "כמה שיותר סקיצות" מתוך תחושת שליטה, אבל זה עלול להוביל לריבוי כיוונים מפוזרים ולא תהליך ממוקד ומדויק.

10. שינוי לוגו כל שנה

שינויים תכופים פוגעים בזיהוי. לוגו הוא אבן יציבה – לא פריט טרנדי מתחלף. בנו משהו שנשאר.

11. חוסר התאמה לסביבה דיגיטלית

לוגו שלא נבדק איך הוא נראה בוואטסאפ, באינסטגרם, או בכפתור אתר – הוא חצי שימושי.

12. אין הנחיות שימוש

ספר מיתוג יאפשר להבין איך להשתמש נכון בלוגו בסביבות שונות ועם אלמנטים שונים מסביב זאת על ידי דוגמאות שונות והסברים מפורטים.

הדרך ללוגו מרשים מתחילה כאן

לוגו הוא תמצית חזותית של מי שאתם כעסק. אבל הוא לא מיתוג שלם. הוא לא אמור להיות חובבני, זול או אקראי. הוא חייב להתאים לעידן של ריבוי מסכים, גמישות, ופלטפורמות מתחלפות.

כדי לעשות את זה נכון – חשוב לא רק למצוא מעצב מוכשר, אלא להבין גם מה לבקש, מה לבדוק, ומה לא לעשות.

אם תדאגו לזה – לא רק שתצאו עם לוגו מרשים, אלא עם נכס שמקדם את העסק שלכם בכל מקום שבו הוא פוגש את הלקוח.

קריאה נוספת:

שתפו עם מי שהכי צריך לקרוא את הדף הזה »