שיווק דיגיטלי הוא הדרך לקדם את הקורס אונליין או סדרת קורסים שבחרת להפיק. יש דרכים שונות לשווק קורסים, גלו את הדרך הנכונה עבורכם. אני לא רוצה לרשום במאמר זה דברים שכבר ידועים לרוב האנשים אלא דווקא ארצה לחדש ולהרחיב את היריעה. לכן בואו נעבור בקצרה ממש על הדברים הבסיסיים ואז נרוץ על מה שבאמת מחדש.
הדברים הבסיסיים שבטח אתם כבר יודעים
1. הגדירו והבינו את קהל היעד שלכם
הבסיס של כל קמפיין שיווקי מוצלח הוא הבנה ברורה של קהל היעד. מתוך זה נדע באיזה פלטפורמות לפרסם, ואיזה מסרים שיווקים יהיו נכונים. כמו כן, נדע לתמחר נכון את הקמפיין, לטרגט בתבונה ועוד.
2. אופטימיזציה למנועי חיפוש ונראות במנועי חיפוש
אפשרי לשווק באמצעות מומחה SEO אבל לא לצפות לתוצאות מיידיות אם מדובר על תחום תחרותי מאוד. לדוגמא, אם מדובר על סדנת בישול אז מדובר על תחום תחרותי שכנראה יקח זמן רב להתברג לביטויים רלוונטיים עם נפח חיפוש גבוה.
3. יצירת תוכן מעורר עניין באמצעות שיווק במדיה החברתית
כדאי לקחת חלקים קצרים מהקורס שלכם כטיזרים ובנוסף לייצר עוד סרטונים שלכם שבהם אתם מפרסמים את הקורס, ולפרסם ברשתות. תוכלו לקדם את הקורס בחינם בפלטפורמות הרלוונטיות וזה יגיע לצפיות רבות יותר ככל שהתוכן מעניין, איכותי ועשוי טוב.
4. שימוש בהמלצות ועדויות
המלצות בונות אמון ומוסיפות אמינות לקורס. המלצות וידאו, ביקורות במדיה החברתית ודירוגים בפלטפורמות כמו גוגל מראים שלומדים אחרים נהנו מהקורס. אם הקורס מציע יתרונות מדידים – כמו השגת הסמכות, שיפור מיומנויות או קידום בקריירה – הצגת תוצאות כאלה בעדויות יכולה להיות משכנעת במיוחד.
5. ניהול קמפיין ממומן
לעשות קמפיין ממומן ברשתות עם מסר משכנע שיגרום למשתמש לעבור עם עצמו התבשלות עד לרכישה.
כעת נעבור לעיקר…
אסטרטגיות שיווק קורס
שיווק קורס צריך להיעשות בצורה נכונה ומתאימה לאופי שלו ולמטרה שלשמה הוא נועד. אתרכז ב 3 סוגים עיקריים:
שיווק קורס חינמי
מטרתו של קורס חינמי לרוב היא לייצר חשיפה אורגנית, מודעות, ותחושת אוטוריטה. מכיוון שאין למשתמשים את חסם התשלום על הקורס יותר קל להביא אותו לתפוצה רחבה, יותר אנשים יקחו התעניינו בו. הרעיון הוא שהוא לא מנוע עסקי ליצירת רווח אלא הוא מנוע להביא לקוחות חדשים לעסק שירכשו שירות \ מוצר \ קורס אחר. לטובת יצירה של קורס חינמי לא צריך מערכת מתוחכמת, גם סדרת סרטונים ביוטיוב תחשב קורס חינמי.
שיווק קורס בעלות נמוכה
קורסים בעלות נמוכה מתומחרים בדרך כלל בין 90 ל-300 ש"ח. הם יתנו את הידע הבסיסי אבל יפנו לקהל רחב מאוד. בזכות האפשרות לטרגט לקהל רחב מאוד, יחד עם העלות הנמוכה שלהם אסטרטגיית שיווק PPC פשוטה יכולה להצליח. יחד עם זאת, יש לומר שיש תחומים בישראל שהקורסים מסוג זה כבר "חנקו" את הקהל בקצה והם לא יכולים לסבול אותם יותר. לכן, אם ידוע לכם שכמו הקורס שלכם יש עוד 1000 אז כדאי לחשוב על 2 אפשרויות. הראשונה, היא לעשות את הקורס חינמי ולעשות את הרווח שלכם במקום אחר. השנייה היא לעשות אותו בעלות גבוהה ולזה נגיע בהמשך.
דגשים שנכונים לקורס חינמי ולקורס בעלות נמוכה
- Cross-sell: חשבו למכור דרך הקורסים האלה מארזי קורס או מוצרים משלימים אחרים. בדרך זו תוכלו להפיק רווח נוסף.
- Up-sell: קורסים חינמיים או בעלות נמוכה משמשים כנקודת כניסה ומאפשרים לכם להציע אחרי שכבר מכירים אותכם סדנת אונליין נוספת פרימיום \ סדנה פיזית \ שירותים אחרים.
- פרסומות ושתפי"ם: אם הצלחתם לייצר חשיפה והיענות גבוהה מאוד בקורסים תוכלו לעשות שתפי"ם למשל על בסיס קוד קופון עם אתרים משלימים. למשל: אם אתם עושים סדנת בישול אז קוד קופון לסט סכינים באתר לכלי מטבח. ניתן גם להכניס פרסומות בצורת ad-sense באתר הקורס ולייצר הכנסה נוספת.
נקודות חשובות נוספות
- על אף שקורסים בעלות נמוכה מצריכים מכירות רבות כדי להיות רווחיים, הם יכולים להרחיב את החשיפה של המותג, את תחושת האוטוריטה וגם לייצר מכירות המשך בעתיד. לכן אל תסתכלו רק על שורת הרווח.
- חשוב לזכור שהחשיפה לקורסים מהסוג הזה נוטה "להתפייד". כלומר, היא עולה, עולה, עולה וברגע מסוים נופלת ו כל מה שנשאר זה רק טפטופים. לכן, בקורסים מהסוג הזה תצטרכו לייצר מהם עוד ועוד. זאת בניגוד לקורסים בעלות גבוהה שנוטים להיות בעלי חשיפה וביקוש קבועים.
- הדבר החיוני ביותר לעשות זה סקר שוק בנושא שאותו אתם רוצים ללמד. לדוגמא, פנה אלי אדם שרצה שאשווק עבורו קורס אונליין בעברית ללימוד השפה הגרמנית. עשיתי עבורו בדיקה מהירה והבנתי מהר שהוא ישא הפסדים גדולים מאוד אם ישווק קורס כזה כי פשוט אין ביקוש גדול. לכן, הצעתי לו 3 הצעות. הראשונה היתה לעשות קורס חינמי ביוטיוב במינימום השקעה.וזאת במטרה להביא לו חשיפה ולעשות רווח משיעורים פרטיים (שגם להם אין ביקוש גדול). האפשרות השניה שהצעתי לו היא להתלכד עם עוד מספר מורים לשפות זרות ולבנות יחד בית ספר לשפות זרות. והאפשרות השלישית היתה לפנות עם הקורס הזה לקהל בינלאומי.
שיווק קורס בעלות גבוהה
קורסים בעלות גבוהה, יתומחרו במעל 300 ש"ח, הם לרוב מעמיקים ומקיפים, ופונים לקהל יעד נישתי יותר. קורסים אלה מבטיחים ערך גבוה, חומרים נרחבים, הדרכה מקצועית ולעיתים גם משוב אישי. קורסים יקרים מכסים נושאים מתקדמים, מציעים הסמכות ותעודות. הם קורסים שמטרתם היא בהחלט לייצר רווח. תדרש אסטרטגיית שיווק משמעותית והשקעה גבוהה שכוללת מיתוג, בניית מערכת טכנולוגית לקורס, ואת כל המשולש הקדוש של: PPC + SEO + יצירת תוכן. שימו לב שעלות הקורס לא יכולה להיות מנותקת מהמציאות ומהתפיסה של קהל היעד אתכם. אם אתם מפורסמים בתחומכם סביר להניח שתוכלו לבקש יותר ואם אתם פחות מפורסמים סביר להניח שתצטרכו לבקש פחות עד שתוכיחו את עצמם. בוגרי הקורס עשויים להפוך לשגרירים, הם ימליצו על הקורס לאחרים ויעזרו ביצירת לידים נוספים בעלי ערך גבוה.
מקווה שעזרתי, מוזמנים לפנות אלי לייעוץ פרטני, תן-בוסט שיווק דיגיטלי לעסקים