שיווק באינטרנט – כל הדרכים לשווק עסק אונליין

מאות אנשים כבר התחברו לקבוצות הוואטספ של תן-בוסט

שיווק באינטרנט – כל הדרכים לשווק עסק אונליין

לעשות שיווק של עסק בעידן המודרני יכול לכלול הרבה מאוד דרכים שונות ואפשרויות מגוונת. השיווק באינטרנט עבור עסק קטן יכול להיות מבלבל מאוד ולכן במאמר זה אנחנו נעשה סדר ונעבור אחד-אחד.

פרסום במנוע חיפוש (SEM – Search engine marketing)

יש שני מנועי חיפוש מובילים בעולם (המערבי): גוגל ובינג. במנוע חיפוש המשתמשים מחפשים מילות מפתח מסוימות והן מקבלים כ 10 תוצאות חזרה באינדקס. רוב המשתמשים שמחפשים עסק או מוצר כלשהו לא עוברים לעמוד השני באינדקס. הם מסתכלים רק על העמוד הראשון ואם להיות מדויק יותר – רק על התוצאות הראשונות בעמוד הראשון. מי שעושה SEM (פרסום במנוע חיפוש) משלם לאינדקס על מנת להיות בתוצאות הראשונות כלומר, מפרסם פרסום ממומן.

לאחר לחיצה על המודעה הממומנת ישלח המשתמש שלחץ עליה לדף נחיתה או אתר אינטרנט. מכאן שכל מי שעושה SEM חייב שיהיה לו דף אינטרנט פעיל. המטרה היא שהמשתמש יגיע לדף ויעשה פעולת המרה שתכננו מראש והיא מטרת הקמפיין. לדוגמא, רישום לניוזטלר או רכישה של מוצר.

במקרים רבים הפרסום הזה הוא יקר מאוד פר קליק, ולכן כשיש מידת תחרות גדולה מאוד אז זה פרסום בזבזני למדי. בנוסף, יש מתחרים שמפעילים חוות קליקים ובוטים שגורמים להקלקות מבזבזות. לכן, יש צורך שזה יעשה בצורה חכמה.

מודעות תצוגה באתרים ואפליקציות (Display ad)

זה נקרא Display advertising ויש שמכלילים את זה בתוך SEM, מכיוון שהמפרסם עושה זאת דרך מנועי החיפוש (גוגל או בינג). אך זה שונה ממה שדובר בפסקה הקודמת לחלוטין. למעשה מדובר על באנרים שמוצגים במהלך הגלישה באינטרנט בדפדפן או באפליקציות שונות. בכל פעם שנכנסת לאתר פופולארי עם תנועה גדולה וודאי ראית באנרים בשולי הדף או באנר שקופץ במעבר בין דף לדף. עם כך, זה הדיספליי – מודעות תצוגה.

מכיוון שמי שמפעיל את מודעות התצוגה האלו הם מנועי החיפוש (ובעיקר גוגל) אז הם יודעים עליך הכל. הם יודעים מה המשתמש חיפש, פרטים דמוגרפיים עליו, באיזה אתרים גלש, ואיזה אפליקציות הוריד למובייל. לפי זה המפרסם יכול לטרגט את הקהל האולטימטיבי עבורו. התשלום נעשה פר קליק או פר 1000 קליקים ומדובר עם כך על פרסום ממומן.

זכרו שיש צורך ליצור קריאייטיב ודף נחיתה לכן כדאי לפנות למעצב גרפי שיודע לעשות זאת.

קידום אורגני במנועי חיפוש (SEO – Search engine optimization)

קידום אורגני במנוע חיפוש (SEO) הוא בעצם האח היותר כיפי וזורם של פרסום במנוע החיפוש (SEM). הדבר הכי כיף שיש הוא כשהאתר עולה בתוצאות הראשונות בגוגל בלי לשלם על זה כסף. מדובר על פרסום אורגני לחלוטין. אם האלגוריתם של גוגל יזהה שהאתר שלך הוא התוצאה הטובה ביותר עבור משתמש שחיפש X אז האתר שלך יהיה ראשון בתוצאות.

בשביל לגרום לגוגל להאמין שאכן האתר שלך הכי מתאים למילות החיפוש שמשתמש חיפש יש לעשות פעולות שונות. הפעולות האלו הן פעולות אופטימיזציית SEO. יש כל מיני חוקים וטריקים ותוכלו לקרוא עליהם במאמר קידום אורגני בגוגל.

קידום אורגני באמצעות תוכן – שיווק באינטרנט בחינם

כל תוכן שהעסק שלך מייצר והוא בעל ערך לקהל יעד הוא הדבר הנכון לפרסום מסוג זה. זה יכול להיות פוסט, תמונה, וידאו, בלוג, PDF, קייס סטאדי, אינפוגרפיק, וובינר ועוד. הרעיון מאחורי זה הוא מאוד פשוט, תוכן טוב מייצר מעורבות גבוהה. הרשתות רואות שזה תוכן שמשתפים אותו, עושים לו לייקים, תגובות, הורדות רבות וכו. הן מתגמלות את יוצר התוכן בזה שהן משתפות את התוכן יותר מתכנים שהמעורבות בהם נמוכה.

כדאי לזכור שהתוכן הכי ויראלי הוא מרגש \ מצחיק \ מסקרן, וכך השיווק באינטרנט הוא בחינם!

פרסום ברשתות חברתיות (SMM – Social Media Marketing)

פרסום ברשתות חברתיות שונה מאוד מפרסום במנועי חיפוש. ראשית, יש צורך ליצור קריאייטיב. שנית, אין הכרח ליצור דף נחיתה. והדבר השלישי הטרגוט הוא לא לפי מילות מפתח אלא לפי מאפייני קהל. הפרסום יכול להיות בכל אחת מהרשתות החברתיות המוכרות – פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, יוטיוב, לינקדאין, טוויטר…

הקריאייטיב חייב להיות ברמה מאוד גבוהה מכיוון שיש תחרות עצומה על הקשב של כל משתמש. לאחר לחיצה על המודעה אפשר להעביר את המשתמש לדף נחיתה אבל זה לא הכרחי מכיוון שיש אפשרויות נוספות. לדוגמא ניתן ליצור טופס לאיסוף לידים בתוך הממשק של פייסבוק. ניתן לעשות קמפיין הודעות, כלומר שמקבלים הודעה ישירות בתוך הרשת החברתית שבה מפרסמים. לעיתים עושים פרסום שהמטרה בו היא רק לקבל מעורבות (לייקים, תגובות, שיתופים וכדומה).

בפרסום מסוג זה אין שימוש במילות מפתח אלא במאפייני קהל. המאפיינים יכולים להיות על בסיס מאפיינים דמוגרפיים, תחומי עניין, מעורבות שהיתה עם הדף בעבר, או עם אתר האינטרנט.

חשוב לזכור שכל רשת חברתית בעלת מאפיינים שונים וקהלים שונים וצריך לבחור את הרשתות החברתיות המתאימות לעסק.

פרסום באימייל (Email Marketing)

כאשר צוברים כמות נאה של אימיילים ברשימת תפוצה אז התלות בצוקרברג פוחתת מעט. יש צינור ישיר לאנשים שכבר היו במעורבות עם העסק ומכירים אותו. זה אחד הכלים הטובים ביותר ל"רימרקטינג". יש כלים רבים שמאפשר לעשות את הפרסום נכון, לקבל סטטיסטיות, לפלח קהלים ולשלוח מסר מותאם, לעשות התאמות אישיות (פרסונליזציה) ועוד.

החיסרון של פרסום מסוג זה הוא שחלק מההודעות מגיעות לתיקיית ספאם ולכן תמיד צריך להיות במעקב אחר האנליטיקה. וגם אם יש אפשרות לפנות באופן פרטי למי שנרשם (בוואטספ למשל) ולרשום לו שהמייל הגיע לספאם זה פרקטיקה שכדאי לעשות.

פרסום באפיליאציה (Affiliate Marketing)

בפרסום מסוג זה עובדים בשיתוף פעולה עם מפרסמים אחרים ועם יוצרי תוכן שמביאים לקוחות או תוצאה רצויה אחרת. זו דרך לשיווק באינטרנט שנהוגה בחברות גדולות כמו אמאזון, איביי וכדומה. אבל, אין שום מניעה לפנות ישירות או בתיווך ליוצרי תוכן ולהציע אפיליאציה. בסופו של דבר מדובר על ווין – ווין מכיוון שיוצר התוכן יודע טוב את העבודה שלו ומכיר טוב את העוקבים שלו וכך מביא תוצאות. ומצד שני, אין מה להפסיד כי מדובר על עמלות. כלומר אם הצליח אז הוא מרוויח ואם לא אז לא. זה יכול לפתוח את העסק לשווקים חדשים ולהפחית את התלות בקמפיינים ממומנים בפלטפורמות הגדולות. יוצרי תוכן יכולים להיות משפיעני רשת ברשתות החברתיות אבל גם בלוגים שיש להם הרבה עוקבים.

פרסום באודיו (Audio Ad)

פרסום באודיו הוא למעשה פרסום כמו שאנחנו מכירים מהרדיו. אבל מעודכן לתקופתנו. היום נהוג לפרסם בפודקאסטים וברדיו אינטרנטי. החסרון הוא שקצת קשה יותר לעקוב אחרי ההצלחה שפרסום מסוג זה מביא איתו. לכן, במקרים כאלה כדאי לפרסם עם קופון למי שהגיע מהתחנה הזו ומקבלים מושג "כמה סגירות" הפרסום באודיו הביא לעסק.

שאלות נפוצות

האם שיווק באינטרנט אונליין חשוב לעסק?

שיווק אונליין מאוד חשוב לעסק מכיוון שכולם מחפשים היום הכל באונליין!

איך לשווק קורס אונליין?

בשיווק קורס אונליין צריך לזכור שאם הקורס הוא במחיר נמוך מאוד, לדוגמא 99 שקל אז הוא לא יכסה את הוצאות הפרסום! לכן יש שלוש דרכים לעשות את זה.

האחת היא קורס במחיר מאוד נמוך שלא נועד להיות רווחי אלא נועד לשרת מטרה שיווקית. לדוגמא הוא נועד עבור יצירת קשר וחיזוק מערכת יחסים עם לקוח ואז ביצוע upsell. אפסל זה בעצם מכירה נוספת ויקרה יותר אחרי המכירה הראשונית.

הדרך השניה היא לשווק במחיר גבוה אבל כמובן שהקורס יצטרך להיות מאוד טוב ולתת ערך מאוד גדול על מנת שזה יצליח.

הדרך השלישית היא שבעל העסק ישווק את הקורס רק בצורה אורגנית. על ידי יצירת תוכן מעולה וטיזרים שימשכו לרכוש את הקורס. במקרה זה אפשר למכור את הקורס במחיר נמוך ולעשות הרבה מכירות או במחיר גבוה ולעשות פחות מכירות.

איפה לשווק קורסים אונליין?

אפשר לשווק קורסים אונליין בכל הפלטפורמות. אבל כמובן שבעיקר חשוב שיהיה אתר אינטרנט ברמה גבוהה מאוד.

איפה הכי טוב לשווק באינטרנט אונליין עסק קטן?

הכי מומלץ זה להיות בכל המקומות בעת ובעונה אחת. פייסבוק, גוגל, יוטיוב, אינסטגרם, טיקטוק, ועוד הרבה. הבעיה שלהיות בכל המקומות דורש זמן וכסף רב. לחברות גדולות יש את המשאבים לעשות את זה אבל לעסקים קטנים אין. בגלל זה צריך להיות רק במקומות שהם must ועל פי תקציב.

איפה עדיף לשווק ולפרסם עסק בגוגל או בפייסבוק או באינסטגרם?

בגוגל הלידים מאוד חמים אבל יקרים וגם הכמות שלהם פחותה בד"כ. בפייסבוק ואינסטגרם הלידים יותר קרים אבל משמעותית יותר זולים. למי שיש תקציב גדול הכי נכון זה לשלב אבל למי שהתקציב שלו רק עד 100 שקל ליום ברוב המקרים עדיף לבחור בפייסבוק ואינסטגרם.

למה שיווק באינטרנט אונליין לא עובד לי?

שיווק באינטרנט יכול להיות בהרבה דרכים ובהרבה שיטות. ומכיוון שכל מקרה ועסק לגופו אי אפשר לדעת בדיוק מה הסיבה. יש עסקים שהם מאוד נישתיים ויהיה נכון יותר לשווק אותם אורגנית כי ממומן יהיה יקר מאוד. במקרים מסוג זה יהיה נכון לייצר תוכן מאוד איכותי ולא כולם יודעים לעשות את זה נכון. ולעומת זאת, יש עסקים שהם מאוד "מיינסטרים" ונכון יותר לשווקם בממומן.

למה שיווק ממומן לא עובד לי?

בשיווק ממומן יש צורך לדעת איזו שיטת שיווק יותר נכונה עבור העסק פוש או פול? לאחר מכן צריך לבחון מה מוריד את איכות הקמפיין. האם זה הקריאייטיב? הקופי? הדף נחיתה? הטרגוט? אולי זו ההצעה העסקית.
לעיתים הקמפיין עובד טוב אבל הציפיות של בעל העסק גבוהות מידי, זו גם אפשרות.

איך עושים שיווק אורגני?

שיווק אורגני אפשרי לעשות במסגרת האתר אינטרנט של העסק ועל ידי קידום בגוגל. לחלופין, אפשר לעשות קידום אורגני ברשתות החברתיות. כך או כך זה בעיקר חשוב שיהיה תוכן איכותי ומשובח שמייצר מעורבות גבוהה.

אפשר לעשות שיווק בלי להשקיע כסף?

בוודאי! בעלי עסקים שהם בעלי איכויות גבוהות וזמן פנוי יכולים לשווק את העסק בחינם. פשוט לשווק בצורה אורגנית זה אומר ליצור תוכן טוב מאוד. בעיקר וידאו.

עדיף לעסק שיווק אונליין על פני שיווק אופליין?

כאשר השאלה היא בין פרסום ממומן לבין פרסום בדפוס אז לעיתים עדיף דפוס. אם מדובר על עסק שנותן שירות איזורי והשירות נדרש לכל תושבי האיזור בהחלט חלוקה של פלאיירים עשויה להועיל. אבל יהיה נכון מאוד לשלב גם נוכחות אונליין אפילו אם אינה ממומנת. לדוגמא, לעשות פרופיל בגוגל מיי ביזנס ולתפעל אותו דורש מעט מאוד מאמץ ויתן נוכחות איזורית משמעותית. אתר אינטרנט ברמה גבוהה ישדרג עוד יותר את הנוכחות ושני אלו יחד יוכלו לגרום לכך שיצירת קשר תהיה קלה יותר. גם הזכירות העסקית של העסק גוברת כאשר יש נוכחות אונליין ולכן לא כדאי לוותר על זה.

מומלץ לקרוא את המאמר אסטרטגיית משפך שיווק בדיגיטל בשביל ללמוד עוד על שיווק בדיגיטל!

אז איפה טעינו? מה שכחנו? נשמח לשמוע מכם עוד רעיונות, תיקונים ושיתופים.
נכתב באהבה ❤️ על ידי תן בוסט שיווק דיגיטלי לעסקים קטנים.

דילוג לתוכן